NDOX ELECTRIQUE – TËD AK MAME COUMBA LAMBA AK MAME COUMBA MBANG

Artiest info
Website - bandcamp
facebook
Label: Bongo Joe Records

Ik krijg het niet zo vaak voorgeschoteld bij ‘Rootstime’ om mijn evaluatie neer te schrijven over wereldmuziek omdat dit doorheen de voorbije jaren eigenlijk een specialiteit is gebleken van mijn recensie-collega Dani Heyvaert. Maar de uitzondering bepaalt de regel, dus zal ik u in de volgende minuten eens informeren over het album “Tëdd ak Mame Coumba Lamba ak Mame Coumba Mbang” van de Senegalese formatie ‘Ndox Electrique’.

Dat is een groep die ontstaan is uit de samenwerking tussen François R. Cambuzat, Gianna Greco en de Noord-Afrikaanse spirituele rituelen uitvoerende ‘n’doëp’-gemeenschap in Senegal. Cambuzat heeft een muzikaal verleden in de wereld van de punk-, jazz-, rock- en avant-garde-muziek. Zijn grote interesse in de muzikale activiteiten van soms vrij obscure culturen van bepaalde Afrikaanse bevolkingsgroepen is echter altijd aanwezig geweest. De Italiaanse muzikante Gianna Greco kende François Cambuzat al sinds meerdere jaren door hun samenwerking in het duo ‘The Putan Plub’ waar ze samen elektronische en feministisch geïnspireerde nummers brachten.

Op deze plaat brengt ‘Ndox Electrique’ gedurende drie kwartier traditionele gezangen, dansen en door allerlei percussie begeleide liederen uit Senegal. Die percussie werd verzorgd door Mar Faye, Ndiaga Mboup en Abdou Seck terwijl het ‘Choir Of The Fanal De La Langue De Barbarie Rokhaya Mbaye’ voor de bijhorende gezangen zorgde in ondersteuning van zangeres Rokhaya ‘Madame’ Diène die de lead vocals voor haar rekening heeft genomen op alle nummers.

Twee van de tracks op deze plaat hebben we op de video’s meegegeven: “He Yay Naliné” en “Lëk Ndau Mbay”. De overige acht tracks worden in éénzelfde stijl gebracht, wellicht ietwat onwennig voor de oren van Centraal-Europese luisteraars. In ‘n’doëp’-rituelen worden de geesten opgeroepen om de moderne wereld te genezen van al zijn vervelende en angstaanjagende kwalen via traditionele gezangen, dansen en percussies. Dat ‘Ndox Electrique’ daarbij gebruik maakt van allerlei elektronica, elektrische gitaren en computersprogramma’s vormt misschien wel een unieke benadering van deze historische Afrikaanse muziekstijl.

(valsam)